сряда, 5 юни 2013 г.

наизустяването не е учене

   Изнесоха статистиката на резултатите от външното оценяване след 4 клас. Учениците са се представили най-слабо на теста по Български език. Обяснението - за първи път въпросите са свързани предимно с разсъждения върху кратък текст. 
   Оказва се, че уменията на четвъртокласниците за разбиране на текст и свободното изразяване на мнение са нещо неусвоено в училище. Препрочитам изпитния вариант и си мисля - нима децата не могат да мислят? Затрупването с информация и шаблонното й използване май води до информираност, но не и до поумняване. Зубренето ли се завръща на мода или постоянният лесен достъп до всякакви справочници вече не се нуждае от логика и обработка на данните в (уж) нагънатото ни сиво вещество?
   Когато баща ми е бил ученик, в часовете по математика са заучавали сбора на числата наизуст. Докато аз преподавах математика, обяснявах принципите на смятане. Защото ако знаеш как, няма нужда да запаметиш всички възможни варианти (то е и практически невъзможно в доста области, не само в математиката).
   За какво са ни знанията, ако си нямаме идея кога, как и къде да ги прилагаме? Преди години баща ми обясни, че в университета няма да ми преподадат всички необходими знания по специалността. Каза ми: "Те ще ти дадат основата и ще те научат как да учиш. Оттам нататък от теб зависи да надграждаш." Нима това е  неприложимо и в началната степен на образование? Българската образователна система и без това е насочена в криворазбрания стремеж да направи невръстните ни сънародници енциклопедия във всички възможни сфери на познание. Факти, факти, факти. Завидно голям процент от тях просто се изпаряват с времето. Ако не бъдат систематизирани, приложени и обяснени в своята взаимовръзка.
  Уважаеми колеги учители, мили родители, не тъпчете главите на децата със суха информация. Научете ги да учат, да мислят, да прилагат знанията. Така има по-голям шанс нещо от налятото с фуния да остане трайно.

2 коментара:

  1. Дали? При този безумен тест и заложените в него правилни отговори, не е сигурно, че ще се справят нито зубрещите, нито мислещите деца.
    1. Катеричката казала на вълка - ти си лош, злобата заряжда сърцето ти. И на въпрос от теста какъв е вълкът - правилният отговор трябва да е - вълкът е глупав. Ха, сега де, откога лош и глупав са синоними и какъв близък смисъл изобщо имат тези две думи?
    2. Свободен отговор на въпрос - кой ще предпочетете за приятел - вълкът или катеричката?
    Мислещо дете написало - ще избера вълка, ще му бъда приятел, ще го развеселявам и той ще стане по-добър. Да, ама не. МОН не зачитат за правилен никакъв отговор, освен катеричката.

    И изобщо МОН не позволяват свободно оценяване на въпрос със свободен отговор, освен онзи, който те са определили за верен.

    Дотук и със зубренето и с мисленето.

    ОтговорИзтриване
  2. Напълно подкрепям възмущението ти от избора на текст, върху който учениците трябва да разсъждават. За съжаление все още не са публикувани критериите за оценка, така че не може да сме сигурни какво ще зачетат като приемлив отговор (относно избора на приятел). Аз лично, ако е обоснован така, както си дала за пример, бих го приела.
    Колкото до глупав ли е вълкът (според катеричката) - аргументът не е, че е лош, а това, че тя е успяла да го надхитри, успявайки да избяга от него (подобно на баснята за лисицата и гарвана със сиренцето в уста).
    И в крайна сметка това са само част от въпросите. Не може да не се съгласиш, че останалите са на ниво дори не 3-ти, а 2-ри клас.
    Моето мнение е, че тазгодишният варинат е безумен във всяко едно отношение.
    Апропо - този тест беше само повод да повдигна дискусията за посоката на обучение и изискванията към учениците.

    ОтговорИзтриване